Close

Único 1974 150cl

DO | Ribera del Duero | Castilla y León | Spagna
Esaurito
Punteggi dei critici
93 Robert Parker
A blend of 70% Tinto Fino and 30% Cabernet Sauvignon, initially, there seems to be a taint on the nose of the 1974, but what seems like corkiness is manifests into an earthy, tarry scent, suggesting the higher presence of Cabernet Sauvignon in the blend. The palate is very well balanced and very pure with greater density of the 1975. Leaving it aside for one hour, it turns into one powerhouse of a wine, with laser-like focus and a vibrant, life-affirming finish with orange zest and liquorice. What began a potentially disappointing Unico, ultimately turns out to be a barnstormer. 63,500 bottles produced. Drink now-2025+.
87 Wine Spectator
Very youthful for its age, with lively plum fruit and sweet vanilla flavors, smooth and rich. A musky note gives it added lift but won't appeal to everyone. At its peak now, but should hold. –
Produttore
Bodegas Vega Sicilia
Il più famoso produttore di vino rosso della Spagna, Vega Sicilia, produce gli assemblaggi più ricercati della Ribera del Duero, sia nello stile che nell'approccio. Situata a Valbuena de Duero, la tenuta è di proprietà della famiglia Álvarez dal 1982 e rimane la più grande del Paese, con circa 1000 ettari di proprietà, il 25% dei quali è impiantato a viti. Il vino principale, l'Unico, è un delizioso assemblaggio di Tinto Fino (Tempranillo) e Cabernet Sauvignon. Unico gode di un lungo periodo di maturazione in botte, che è stato perfezionato per preservare la freschezza del vino finito. C'è poi l'eccezionale Reserva Especial, un non millesimato, assemblaggio delle migliori selezioni, tradizionalmente invecchiato per 10 anni, composto principalmente da Tinto Fino, Cabernet Sauvignon e Merlot. Il secondo vino proveniente dalla più importante vigna di Ribera del Duero è Valbuena, una cuvée di Tinto Fino, Malbec e Merlot, dotato di un carattere fruttato più presente.