Close

Tenuta di Trinoro 1999 75cl

IGT | Toscana | Italia
Esaurito
Punteggi dei critici
93 Robert Parker
The 1999 Palazzi (800 cases of a blend of 50% Cabernet Franc and 50% Merlot) boasts a dense ruby/purple color in addition to a complex nose of currants, cigar box, plums, and cherry liqueur with a hint of toasty oak in the background. Full-bodied, elegant, and complex, with a savory mid-palate and sweet tannin, it will drink beautifully for 12-14 years. This wine, in the style of Franchetti's friends, Peter Sissick and Jean-Luc Thunevin, was not fined, filtered, or stablized, and essentially represents the most honest/authentic essence of their vineyard. This is the wine of a genius.
93 Wine Spectator
Aromas of berries, herbs, plums and green olives follow through to a full and velvety palate, with well-integrated tannins and a long, fruity finish. Shows strength, yet agility. Cabernet Franc, Merlot, Cabernet Sauvignon and Petit Verdot. Could be called the Valandraud of Tuscany. This super Tuscan shows class. Best after 2004. 900 cases made. –JS
Produttore
Tenuta di Trinoro
La Tenuta di Trinoro si trova nell'angolo più remoto della regione, dove la Toscana incontra l'Umbria e il Lazio. Andrea Franchetti fondò la proprietà nel territorio vinicolo vergine di Sarteano nel 1992. Oggi Franchetti rimane uno dei viticoltori più estremi d’Italia, continuando a dare impulso ai modelli francesi tradizionali di viticoltura. Ha piantato le varietà bordolesi ad altitudini fino a 500-700 metri, ad alte densità, e poi vendemmia il più tardi possibile, addirittura nel mese di novembre. Continua a vinificare ogni piccola parcella singolarmente, in modo da poter monitorare minuziosamente lo sviluppo di ciascuna, scegliendo solo il meglio per la cuvée Tenuta di Trinoro. Chiaramente, il terroir è particolare, non solo per la sontuosità, ma anche per l'originalità che conferisce ai vini. Anche le basse rese aumentano le note strutturate di frutti neri e di erbe selvatiche. Ammiriamo il Tenuta di Trinoro di Franchetti - a base di Cabernet Franc con piccole quantità di Cabernet Sauvignon e Petit Verdot - ma la sua seconda etichetta, Le Cupole, offre un rapporto qualità-prezzo troppo bello per essere vero.