Close

L'Apparita 1992 75cl

IGT | Toscana | Toscana | Italia
CHF 216.20
Punteggi dei critici
90 Robert Parker
A remarkable achievement in the so-so 1992 vintage for Tuscany, Castello di Ama's 1'Apparita, a 100% Merlot that has been barrel-fermented and aged in new barriques, exhibits an opaque purple color, followed by an exceptionally rich, black-cherry-scented nose with licorice, chocolate, and smoky new oak characteristics. Full-bodied yet extravagantly smooth, rich, and luscious, this intense, beautifully made wine is already delicious to drink, although it is still unevolved. Based on how well past vintages have aged, the 1992 should last for 12-15+ years. The first vintage of this luxury-priced Merlot was 1985. In May, 1997, I tasted a bottle of the 1985 from my cellar and found it to be still youthful and impressive.
88 Wine Spectator
Another well-crafted, refined wine with fresh berry, blackberry and light oak aromas and flavors. Medium-bodied with fine tannins and a fruity finish. Made from Merlot. Drink or hold. 1,000 cases made. ?
Produttore
Castello di Ama
Castello di Ama, a Gaiole, è un'azienda vitivinicola molto importante nel cuore del Chianti Classico. Fondato negli anni '70 da quattro famiglie romane, Castello di Ama è gestito dal 1982 dal vinificatore di fiducia, Marco Pallanti e da sua moglie, Lorenza Sebasti, che è anche l'Amministratore Delegato della cantina. Oggi Castello di Ama è conosciuto per la produzione del primo grande Merlot toscano, L'Apparita, ma qui si producono anche due versioni di Chianti Classico da singolo vigneto: Vigneto La Casuccia e Vigneto Bellavista. La tenuta di questo produttore-coltivatore toscano di riferimento è di 210 ettari, di cui 75 sono vitati, 45 sono piantati a ulivi e 100 sono di bosco e godono di una delle viste più belle della zona del Chianti Classico. Castello di Ama crea vini straordinari: sette rossi, un bianco, un rosé e un vino dolce attualmente in produzione.